Aangepast zoeken

dinsdag 2 mei 2017

DeScorpio's Column: Rivaliteit

Rivaliteit heb ik altijd stom gevonden. Nou, dat zeg ik verkeerd. Ik heb niets tegen eerlijke rivaliteit. Sprinters Usain Bolt en Andre De Grasse hebben een hele gezonde drive om beter te zijn dan elkaar. Datzelfde kan gelden voor allerlei individuele sporters, sportteams en natuurlijk ook commerciele bedrijven. Je kunt ook een rivaal in de liefde hebben. Een rivaal is eigenlijk iemand die hetzelfde wil als jij en die op de één of andere manier een bedreiging voor jou en je doel is. En dat spoort je dan als het goed is aan om jezelf beter te maken.
Nee, ik heb het verkeerd gezegd.
Waar ik een hekel aan heb, dat is vijandschap. Ongezonde rivaliteit die nergens op slaat en zich op de verkeerde manier uit.

Ajax en Feyenoord.
Ajax en Feyenoord strijden samen met PSV en als we het heel positief bekijken nog een aantal andere clubs jaarlijks om de landstitel. FC Twente en AZ mochten er even aan snuffelen en in vroeger tijden waren ook clubs als Sparta en Willem II succesvol. Maar tegenwoordig gaat het vooral tussen de ‘traditionele top 3’. Feyenoord heeft de schaal voor het laatst in 1999 gewonnen en dat is voor veel voetballiefhebbers een bron van frustratie. Dat kan. Maar de enige manier om de landstitel te pakken is door gewoon beter te voetballen en met de druk om te gaan. Wat absoluut NIET helpt is elkaar voor rotte vis (of Jood of Kakkerlak) uitmaken, elkaar de hersenen inbeuken en je als kleine kinderen gedragen. Geniet van de gezonde rivaliteit, van de sport en van je hobby. Helaas is dat een utopie, want hoewel de zogenaamde hooligans de laatste jaren wat minder ophef veroorzaken dan vroeger, blijft men zich nog steeds negatief uiten over de tegenpartij. Als verwende kinderen, in plaats van supporters.

Pepsi en Coca Cola.
Sommige mensen hebben een voorkeur voor de ene smaak, sommigen voor de andere smaak. Moeten we daar echt over gaan discussieren? En moet dat echt op zo’n vijandige manier? Het zijn twee commerciële bedrijven die hun zaakjes goed voor elkaar hebben. We zouden ons niet zo moeten laten beinvloeden door reclame en gewoon drinken wat we lekker vinden.

Marvel en DC comics.

Twee uitgeverijen die bovendien een uitstekende zakelijke relatie met elkaar hebben. Door middel van ‘crossovers’ worden karakters van beide bedrijven samen in verhalen neer gezet. Zo verdienen beide uitgeverijen bakken met geld. Naast stripboekjes worden de bedrijfsstempels ook gedrukt op films, tekenfilms, dekbedovertrekken, broodtrommels, T-shirts, videospelletjes, iPhone-hoesjes en tandenborstels. Kortom: Commerciele bedrijven die geniale marketing-afdelingen hebben. Het zijn de onnadenkende lezertjes en filmkijkers die op sociale media en in het echt belachelijk gedrag vertonen. Als kinderen op een schoolplein zeggen ze dat de ene beter is dan de andere en dat de andere kapot moet. Denk nou even na voor je dit soort belachelijke opmerkingen maakt.
Apple en Android.
Heb je liever een Samsung smartphone dan een iPhone? Prima, dat is jouw keuze. Maar waarom moet je een ander merk dan afzeiken? Veel gebruikers van het ene merk hebben nog nooit het andere merk geprobeerd. Vreemd dat ze er dan wel zo’n duidelijke mening over hebben.

Star Wars en Star Trek.
Acteurs die een vooraf geschreven script hebben ingestudeerd en gefilmd worden terwijl ze hun tekst zo overtuigend mogelijk zeggen. Meer is er niet aan.
Sommige mensen vinden Star Trek leuker, maar moet dat de andere films dan maar uitsluiten?
Belachelijk en kinderachtig. Als ik zou moeten kiezen, kies ik voor Star Wars.
Da’s tenminste echt gebeurd…
Rolling Stones en Beatles.

Ik vind ze allebei goed.
Moet een muziekliefhebber 1 band kiezen? Mag hij niet naar andere muziek luisteren?
Dat de bands rivalen zijn zou ik me nog voor kunnen stellen, maar zelfs dat vind ik raar.

Met Shagging Ponies hebben wij voor ons gevoel nooit rivalen gehad. We waren gewoon muziek aan het maken, zoveel mogelijk live, zodat we onze ‘kunst’ aan anderen konden laten horen. We namen andere bands mee als show opener omdat we het leuk vonden, als publieksopwarmer of soms gewoon als vriendendienst. Dat er andere bands waren die ons als concurrenten zagen, tja… Daar kunnen wij weinig aan doen.
Wel hebben wij bands live gezien waarvan we dachten: ‘WOW! Deze gasten zijn veel beter dan wij!’


Het gevolg was dat wij beter ons best gingen doen. We moesten van onszelf strakker worden, onze show moest spannender.
Dat is een positief gevolg van rivaliteit.
Maar de andere band afkraken en afzeiken? Nergens voor nodig…



Lou DeScorpio

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Gratis ads

NOS.nl binnenlands nieuws