Aangepast zoeken

woensdag 19 april 2017

Jaar lang 'Feest aan Zee' voor 200ste verjaardag Haagse badcultuur

Den Haag viert de 200ste verjaardag van badplaats Scheveningen in 2018 onder de titel Feest aan Zee. Dat heeft wethouder Klein (Stedelijke Economie, Zorg en Haven) vanochtend bekend gemaakt. Het hele jaar zijn er speciale evenementen, tentoonstellingen en wordt de stad toepasselijk aangekleed. Hoogtepunten worden onder meer de finish van de Volvo Ocean Race, de Red Bull Knock Out en de opening van het strandseizoen.

Intendant Henk Scholten werkt komende maanden met partners van de gemeente aan de verdere invulling van het themajaar. Feest aan Zee wordt onderverdeeld in vijf thema's: 
  • Historie aan zee, met onder meer de geschiedenis van de badcultuur en badmode.
  • In de stad aan Zee, waarin de verbintenis van Scheveningen met de binnenstad
    wordt benadrukt.
  • In de stad aan Zee laat zien waarom Scheveningen 365 dagen per jaar een
    bezoek waard is.
  • Toekomst aan Zee blikt vooruit op de (mogelijke) ontwikkelingen van de stad aan zee.
  • Groots aan Zee, met grootschalige publieksevenementen.
In 1818 werd in Scheveningen het eerste badhuisje geplaatst en ontstond eigenlijk de badcultuur aan het strand van Den Haag. Daarmee kreeg de stad een grote toeristische trekpleister die belangrijk werd voor de Haagse economie. Vandaag de dag werkt tien procent van de inwoners in de sector toerisme. Bezoekers geven jaarlijks 2 miljoen euro uit.

Red Bull Knock Out

In het themajaar Feest aan Zee keert de Red Bull Knock Out terug naar Scheveningen. De gemeente Den Haag en Red Bull sloten een samenwerkingscontract voor drie nieuwe edities van de grootste strandmotorrace ter wereld. Het spektakel wordt tot en met 2022 een tweejaarlijks evenement.

Het college van B en W beschouwt de Red Bull Knock Out als een mooie aanvulling op het programma van Feest aan Zee en als een extra toeristische trekker in de volgende jaren. Daarmee is het ook een impuls voor de Haags economie en de internationale zichtbaarheid als stad aan zee. De editie in 2016 trok 70.000 bezoekers. Een groot deel van deze bezoekers kwam van buiten de regio.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Gratis ads

NOS.nl binnenlands nieuws