De tevredenheid onder reizigers van het openbaar vervoer in Zuid-Holland is in 2016 toegenomen. Dit is de uitkomst van de jaarlijkse OV-klantenbarometer. De OV-klantenbarometer is het jaarlijkse, landelijk uitgevoerde klanttevredenheidsonderzoek in het regionaal openbaar vervoer. De provincie Zuid-Holland stijgt naar plaats 3 op de rangordelijst van de OV-klantenbarometer.
In 2016 hebben Arriva, Connexxion, NS en Aquabus hard gewerkt om hun reizigers een zo prettig mogelijke reis te geven. Dit harde werken is terug te zien in de hoge scores. Onderwerpen die in het onderzoek aan bod kwamen waren onder andere informatievoorziening aan reizigers, veiligheid, rijcomfort, punctualiteit en prijs.
Gedeputeerde Floor Vermeulen, opdrachtgever voor het OV in Zuid-Holland: “De positieve waardering door onze reizigers bevestigt dat de provincie en de vervoerders samen op de goede weg zijn. Gezamenlijk werken we er aan het openbaar vervoeraanbod steeds verder te verbeteren, zodat steeds meer mensen van het openbaar vervoer gebruikmaken”.
Rik Janssen, gedeputeerde vervoer over water: “In een dichtbevolkte en waterrijke provincie als Zuid-Holland is het noodzakelijk dat vervoer over water een goed alternatief is voor vervoer over wegen. Bijna 2 miljoen reizigers maakten in 2016 gebruik van deze kwalitatief hoogwaardige vorm van openbaar vervoer. Wensen en mogelijkheden veranderen voortdurend maar door innovaties te koppelen aan de wensen van de reizigers willen we ervoor zorgen dat Zuid-Holland de best bereikbare provincie van Nederland wordt“.
Gedeputeerde Floor Vermeulen, opdrachtgever voor het OV in Zuid-Holland: “De positieve waardering door onze reizigers bevestigt dat de provincie en de vervoerders samen op de goede weg zijn. Gezamenlijk werken we er aan het openbaar vervoeraanbod steeds verder te verbeteren, zodat steeds meer mensen van het openbaar vervoer gebruikmaken”.
Waterbus tweede plaats OV-Klantenbarometer
Waterbus, dat de veerdiensten tussen Dordrecht- Rotterdam en in de Drechtsteden verzorgt, is 2e geworden in de landelijke OV-klantenbarometer 2016. Na een score van 8,0 in 2014 en een 8,3 in 2015 stijgt de Waterbus in 2016 door naar een 8,5. De zitplaats wordt het beste gewaardeerd en geluid het minst. Informatie bij vertragingen behaalde de grootste stijging, van 6,3 naar 6,9.Rik Janssen, gedeputeerde vervoer over water: “In een dichtbevolkte en waterrijke provincie als Zuid-Holland is het noodzakelijk dat vervoer over water een goed alternatief is voor vervoer over wegen. Bijna 2 miljoen reizigers maakten in 2016 gebruik van deze kwalitatief hoogwaardige vorm van openbaar vervoer. Wensen en mogelijkheden veranderen voortdurend maar door innovaties te koppelen aan de wensen van de reizigers willen we ervoor zorgen dat Zuid-Holland de best bereikbare provincie van Nederland wordt“.