Aangepast zoeken

dinsdag 28 maart 2017

Hoge scores openbaar vervoer Zuid-Holland

De tevredenheid onder reizigers van het openbaar vervoer in Zuid-Holland is in 2016 toegenomen. Dit is de uitkomst van de jaarlijkse OV-klantenbarometer. De OV-klantenbarometer is het jaarlijkse, landelijk uitgevoerde klanttevredenheidsonderzoek in het regionaal openbaar vervoer. De provincie Zuid-Holland stijgt naar plaats 3 op de rangordelijst van de OV-klantenbarometer.


In 2016 hebben Arriva, Connexxion, NS en Aquabus hard gewerkt om hun reizigers een zo prettig mogelijke reis te geven. Dit harde werken is terug te zien in de hoge scores. Onderwerpen die in het onderzoek aan bod kwamen waren onder andere informatievoorziening aan reizigers, veiligheid, rijcomfort, punctualiteit en prijs.

Gedeputeerde Floor Vermeulen, opdrachtgever voor het OV in Zuid-Holland: “De positieve waardering door onze reizigers bevestigt dat de provincie en de vervoerders samen op de goede weg zijn. Gezamenlijk werken we er aan het openbaar vervoeraanbod steeds verder te verbeteren, zodat steeds meer mensen van het openbaar vervoer gebruikmaken”.

Waterbus tweede plaats OV-Klantenbarometer

Waterbus, dat de veerdiensten tussen Dordrecht- Rotterdam en in de Drechtsteden verzorgt, is 2e geworden in de landelijke OV-klantenbarometer 2016. Na een score van 8,0 in 2014 en een 8,3 in 2015 stijgt de Waterbus in 2016 door naar een 8,5. De zitplaats wordt het beste gewaardeerd en geluid het minst. Informatie bij vertragingen behaalde de grootste stijging, van 6,3 naar 6,9.

Rik Janssen, gedeputeerde vervoer over water: “In een dichtbevolkte en waterrijke provincie als Zuid-Holland is het noodzakelijk dat vervoer over water een goed alternatief is voor vervoer over wegen. Bijna 2 miljoen reizigers maakten in 2016 gebruik van deze kwalitatief hoogwaardige vorm van openbaar vervoer. Wensen en mogelijkheden veranderen voortdurend maar door innovaties te koppelen aan de wensen van de reizigers willen we ervoor zorgen dat Zuid-Holland de best bereikbare provincie van Nederland wordt“.

Waardering

Reizigers waarderen de MerwedeLingelijn (treintraject tussen Dordrecht-Geldermalsen) met een 7,8 ten opzichte van een 7,6 vorig jaar. De MerwedeLingelijn behoort met dit cijfer tot de top 3 van best beoordeelde regionale treindiensten. Onder andere gebruiksgemak OV-chipkaart werd beter gewaardeerd, punctualiteit scoorde minder goed dan vorig jaar. Het cijfer voor het busvervoer in de regio Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden is gelijk gebleven met een 7,6. Het busvervoer in Zuid-Holland Noord werd door de reizigers beoordeeld met een 7,7 ten opzichte van een 7,6 vorig jaar. In Zuid-Holland Noord is geen enkel onderdeel slechter beoordeeld dan in 2015. Uitschieters zijn informatie algemeen (van 7,3 naar 7,7) en informatie vertragingen (5,3 naar 5,7). De waardering van de reizigers van het streekvervoer van Connexxion in Hoeksche Waard/Goeree-Overflakkee blijft een 7,4. De waardering voor de vriendelijkheid en rijstijl van de buschauffeurs valt positief op. De waardering voor de informatievoorziening over/tijdens vertragingen is met een 5,1 nog laag maar is wel met 0,2 punt gestegen. Het komende jaar zal Connexxion zich verder inspannen om de informatievoorziening bij vertragingen te verbeteren, onder andere door reizigers te attenderen op de vernieuwde Connexxion-app. Hierin is het mogelijk om actuele vertrektijden altijd snel te vinden, met name bij vertragingen. De treindienst Alphen aan de Rijn - Gouda scoorde, net als in 2015, het beste op gemak instappen, een 8,5. Het tarief wordt, net als veel andere treindiensten, het slechtst gewaardeerd. Punctualiteit is het meest afgenomen.

Verbeterpunt

Het belangrijkste verbeterpunt volgens de reizigers is betere informatie bij verstoringen. Zowel in Zuid-Holland, als in de rest van Nederland, is dit de belangrijkste wens van reizigers. De provincie Zuid-Holland zal samen met haar vervoerders hard haar best doen deze wens in te vullen.

Onderzoek

De OV- Klantenbarometer is het klanttevredenheidsonderzoek in het regionale openbaar vervoer. Dit onderzoek wordt jaarlijks gehouden. In het najaar van 2016 voor de zestiende maal. Het onderzoek is gehouden in 70 onderzoeksgebieden die samen het gehele openbare vervoer omvatten. In een steekproef van 6559 bus, tram, metro en treinritten en ferry-overtochten vulden 82.352 reizigers een enqueteformulier in. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV. CROW-KpVV is onderdeel van CROW, het kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Gratis ads

NOS.nl binnenlands nieuws