Aangepast zoeken

zondag 5 maart 2017

DeScorpio's Column: Schapen

In mijn email zat tussen alle spam warempel een bericht met belangrijke inhoud. Met een geestdriftige dubbele klik van mijn muis opende ik de email, die  mij was toegestuurd door Leaseplan. Leaseplan is een bedrijf waarbij je auto’s kunt leasen.
Dat leasen van een auto heeft een heleboel voordelen, maar ook een aantal nadelen.

Één van die nadelen is dat er geen bekeuring meer op de mat valt.
Jemig… Als ik die zin zo eens terug lees klinkt dat meer als een voordeel dan een nadeel.
Toch is het een nadeel. Je moet ‘m namelijk wel betalen.  Leaseplan stuurt me  een email waarin staat dat ik een bekeuring heb. Als ik meer wil weten moet ik op een link klikken.
Natuurlijk wil ik meer weten, ik moet dat ding toch betalen?
Ik klik braaf op de link en er opent zich een nieuw venster op het bureaublad van mijn laptop.
De website is genaamd ‘Mijn Leaseplan’.
Het eerste dat ik zie is een kader met daarin de vraag of ik even vrolijk mijn email en wachtwoord wil invoeren. Nou, mijn email weet ik wel. Maar dat wachtwoord is een stuk lastiger.

Ik probeer wat verschillende wachtwoorden die volgens die website allemaal fout zijn.
Verdomme, hoe kan dat nou?
Voor de zekerheid lees ik nogmaals de email, om te kijken of er een telefoonnummer in staat.
Dat is gelukkig het geval. Ik draai het nummer en krijg een enorm vriendelijke en welbespraakte dame aan de telefoon. Dat is verdikkeme wel een punt voor Leaseplan. Inmiddels ben ik het zo beu om slecht Nederlands sprekende mensen aan de lijn te krijgen wanneer ik moet bellen met een klantenservice van bijvoorbeeld Vodafone, het Algemeen Dagblad (slechtste krant van Nederland) of Tele2.

Ergens baal ik een beetje van de communicatief vaardige Leaseplan medewerkster.
Dat komt omdat ik graag moeilijke woorden gebruik als ik bel om te klagen. Vaak raken de slecht Nederlands sprekende medewerkers daar van in de war. Ze geven me dan al snel gelijk en ik krijg m’n zin. Ik vind het fijn om m’n zin te krijgen.
De dame van Leaseplan was niet onder de indruk en ik stond meteen met 1-0 achter omdat ik aan het klagen was over iets waar echte kerels niet over horen te klagen.

Ik gaf bij de dame aan dat ik niet begreep waarom ze de moeite hebben genomen een website  te bouwen waarop ik moet inloggen om te kijken hoe hoog mijn boete is en vervolgens een email sturen met de melding dat ik een bericht op die website heb.
Kon die informatie niet simpelweg in de rechtstreekse mail staan? Waarom zo omslachtig?
De mevrouw is het niet met me eens, laat zich niet door mij inpakken, maar kan me ook niet uitleggen waarom het zo moeilijk moet. Ik had het op prijs gesteld als ze me zou uitleggen dat het met privacy of veiligheid te maken had. Een dooddoener waar ik mee kan leven.

Helaas…
Ze begint me in de maling te nemen, zegt dat ik m’n wachtwoord moet onthouden en dat iedereen toch last heeft van dit fenomeen. Iedereen vind het vervelend, maar onthoud gewoon het wachtwoord, in tegenstelling tot vergeetachtige ik.
Ja, dat is m’n punt. Waarom doen we als schapen overal aan mee, maar kan het nut niet worden uitgelegd. Waarom ergeren we ons er allemaal aan, maar doen we braaf wat ons verteld wordt?

Waarom moeten we  als voetganger wachten voor rood licht, terwijl we geen auto’s aan zien komen? Waarom vermijden we met z’n allen de deur waarop staat; Nooduitgang, deur niet openen?
Het openen van die deur heeft namelijk geen consequenties. We doen gewoon wat ons verteld wordt en vragen ons niet af wat de reden is.

De Belastingdienst hanteert dezelfde werkwijze.
Een email met een melding dat er een bericht is op mijnoverheid.nl. Vervolgens moet je daar inloggen met je DigiD code en lees je het bericht.
Bijvoorbeeld dat je je belastingaangifte moet doen. Vervolgens loop je naar de voordeur en zie je een brief van de Belastingdienst half uit de brievenbus steken. Je maakt ‘m open en het is exact dezelfde brief als de digitale waar je zojuist al die moeite voor hebt moeten doen.

Ach, uiteindelijk blijkt dat ik hoog en laag kan springen, Leaseplan wint toch wel.
Ik heb een nieuw wachtwoord aangemaakt, ingelogd, dat stomme bericht gelezen en de bekeuring betaald.
Ik ben nu eenmaal een schaap, zelfs al wil ik dat helemaal niet zijn.
Het is nagenoeg onmogelijk om me er tegen te verzetten, met recalcitrant gedrag heb ik alleen mezelf. Dan maar mee met de stroming. Dan maar doen wat van me verwacht wordt.
Blij zijn dat we bevoorrecht zijn. Me realiseren dat het allemaal veel erger kan.
En dan natuurlijk klagen! Je bent een Nederlander of je bent het niet…

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Gratis ads

NOS.nl binnenlands nieuws