Aangepast zoeken

donderdag 22 december 2016

Personeelsnorm voor alle verpleeghuizen praktisch niet haalbaar

De Kwaliteitsraad van het Zorginstituut concludeert dat het praktisch onmogelijk is om een algemene personeelsnorm te ontwikkelen die toepasbaar is voor alle 2300 verpleeghuizen. Dat meldt de NOS.  De Raad heeft geen hard verband kunnen vinden voor een relatie tussen een vast minimum aantal personeelsleden en de kwaliteit van zorg in verpleeghuizen. De Raad heeft dit de afgelopen maanden onderzocht, in opdracht van staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid. Aanleiding hiervoor zijn de berichten over onderbezetting bij sommige verpleeghuizen en dat bewoners hierdoor onvoldoende aandacht en zorg krijgen.
Toch komen er nog altijd heldere criteria, benadrukt Van Rijn in het AD: "Ze leggen wel degelijk een aantal goede richtlijnen op tafel." Zo moeten tijdens 'intensieve zorgmomenten' (zoals opstaan en naar bed gaan) twee zorgverleners aanwezig zijn. En gedurende de dag en avond is er altijd iemand in de huiskamer of de gemeenschappelijke ruimte om bewoners de benodigde aandacht en nabijheid te bieden en toezicht te houden.

Per verpleeghuis bekijken

Directeur-bestuurder Liane den Haan is hier niet verbaasd over: “De grote diversiteit van bewoners en hun achterliggende zorgvraag maken dat dit per verpleeghuis bekeken moet worden. Het is de taak van de bestuurder om te zorgen dat er goed gekwalificeerd en voldoende personeel aanwezig is.” Daarnaast is er het probleem van de krappe arbeidsmarkt. Zelfs daar waar extra personeel nodig is, is het heel moeilijk personeel te vinden. Den Haan: “Het imago van de zorg is behoorlijk aangetast door alle slechte publiciteit.”

Tijd voor verandering


Den Haan pleit voor verandering: “Het is belangrijk dat we met elkaar investeren in de verbetering van de zorg, maar ook in het verbeteren van het imago. Professionals moeten trots kunnen zijn op hun vak en jonge mensen moeten weer gemotiveerd worden om in deze belangrijke en mooie sector te willen werken.” ANBO dringt aan op een gezamenlijk aanpak: “Zorg is een verantwoordelijkheid van ons allen. Incidentenmanagement leidt niet tot tevreden bewoners maar leidt tot onrust en onduidelijkheid. We moeten laten zien hoe het wel kan en daar zijn meer dan voldoende voorbeelden van”, besluit Den Haan.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Gratis ads

NOS.nl binnenlands nieuws