In de loop van 2017 starten de Belastingdienst en een aantal zorgorganisaties
met het aanbieden van nieuwe manieren van inloggen op een hoger
betrouwbaarheidsniveau. In 2017 kunnen mensen inloggen met een app, een
identiteitsbewijs, of via de bank. Deze nieuwe inlogmethoden worden later ook
mogelijk voor alle andere diensten van overheidsinstellingen. Dat wordt geregeld
in de Wet generieke digitale infrastructuur (GDI). De wet is vandaag in
consultatie gegaan.
Het kabinet wil dat mensen makkelijk en veilig kunnen inloggen bij de
overheid en in de zorg. De nieuwe inlogmethoden geven meer zekerheid over
iemands identiteit, waardoor inloggen veiliger wordt en identiteitsfraude
moeilijker. Dit maakt nieuwe diensten mogelijk waarbij vertrouwelijke
informatie, zoals persoonsgegevens, op een veilige manier online kan worden
gedeeld. Zo kunnen patiënten bijvoorbeeld steeds meer zaken digitaal regelen
door gebruik van e-health-mogelijkheden.
Door meerdere manieren van inloggen aan te bieden, zijn mensen en
organisaties bovendien niet meer afhankelijk van één manier van inloggen en
daardoor minder afhankelijk van storingen die zich in systemen kunnen
voordoen.
Ontwikkeling publieke en private middelen
Op dit moment zijn er meerdere private inlogmethoden beschikbaar op een hoger betrouwbaarheidsniveau. Deze werden door een aantal overheden reeds in de vorm van een pilot getest. Zo is de werking van iDIN getest, waarbij de bestaande inlogmiddelen van de banken worden gebruikt. Ook is Idensys getest. Dit zijn verschillende inlogmiddelen die zijn ontwikkeld door het bedrijfsleven in samenwerking met de overheid.Het huidige DigiD blijft voorlopig bestaan als publieke inlogmethode. Binnen DigiD wordt in 2017 een nieuw middel geïntroduceerd met een verbeterd betrouwbaarheidsniveau. Het jaar daarna komen er rijbewijzen en identiteitsbewijzen met een chip waardoor DigiD een hoog betrouwbaarheidsniveau heeft.
Overheid stelt strenge voorwaarden aan nieuwe inlogmethoden
Alle nieuwe inlogmethoden moeten voldoen aan strenge voorwaarden van de overheid. Deze eisen regelen de werking, veiligheid en betrouwbaarheid van het systeem, het gebruiksgemak van nieuwe inlogmethodes Ook worden waarborgen gesteld aan de privacy van gebruikers. De overheid houdt toezicht op de naleving van deze eisen. De eisen worden later onderdeel van de Wet GDI.Wet GDI
Deze nieuwe manieren van inloggen worden vanaf 2017 gefaseerd ingevoerd. De regels hiervoor worden verankerd in de Wet GDI. De wet stelt vast waar elektronische identificatie door burgers en ondernemers aan moet voldoen bij hun transacties met de overheid. Ook biedt de wet de mogelijkheid om overheidsinstellingen te verplicht gebruik te laten maken van bepaalde standaarden om een betere en veiligere gegevensuitwisseling mogelijk te maken.
0 reacties:
Een reactie posten