Aangepast zoeken

donderdag 10 november 2016

Toerisme naar Den Haag groeit flink, extra inzet op aanbod en campagne

Er komen steeds meer toeristen naar Den Haag. In vijf jaar tijd is het aantal overnachtingen met 26% gegroeid. Het laatste jaar zelfs met 7%. Belangrijk voor Den Haag, want er gaat nu al 2 miljard om in de Haagse vrijetijdseconomie. Den Haag heeft de ambitie om tweede toeristenstad van het land te zijn en blijven. Versterken van de concurrentiepositie is daarom noodzakelijk. Dat blijkt uit de voortgangsrapportage tot en met 2015 die het college vandaag naar de gemeenteraad stuurde.

Een groot deel van de groei is toe te schrijven aan de internationale toeristen. Deze toeristen besteden relatief meer en hebben daarom een positieve impact op de Haagse economie. De werkgelegenheid profiteert daar ook van. Maar liefst 10 procent van de inwoners van Den Haag dankt zijn inkomen direct of indirect aan toerisme. Ongeveer 40 procent van de banen in het toerisme wordt ingevuld door laagopgeleiden, een groep waarbinnen ook een hoge werkloosheid heerst.

Extra inzetIn de kopgroep van de vier grote steden doet Den Haag goed mee. Er is sprake van flinke groei. Toch is het college van Den Haag van mening dat de stad meer kan profiteren van de groei van het inkomend toerisme naar Nederland. De ambitie van het college is het laten groeien van het marktaandeel naar 12,5 procent in 2020. Op termijn wil Den Haag de tweede toeristische stad worden. Het college van Den Haag gaat daarom extra inzetten op drie speerpunten:
• versterken van internationaal concurrerend aanbod;
• versterken van het toeristisch "DNA";
• verbeteren van de (inter)nationale zichtbaarheid.


Bij het concurrerend aanbod moet je denken aan unieke trekkers, zoals bijvoorbeeld het reuzenrad op de pier, de 60 jaar oude Tourist Tram en de komst van een Museumkwartier. Het DNA omvat de unieke voordelen van Den Haag. Bijvoorbeeld de Koninklijke charme, de aantrekkelijkheid als stad aan zee, het rijke cultuuraanbod en het Haagse imago als stad van vrede en recht. Internationaal wil Den Haag zichtbaarder worden door met alle partners evenementen te organiseren die internationale aandacht krijgen.

Bijvoorbeeld de de tentoonstellingen in het Mondriaanjaar in 2017 in het Gemeentemuseum of de viering Scheveningen 200 jaar badplaats en de finish van de Volvo Ocean Race, beide in 2018. Ook start in 2017 een grootschalige mediacampagne en werkt Den Haag samen met populaire travelbloggers.

Kansrijke hotelformulesOok een concurrerend hotelaanbod is belangrijk om aantrekkelijk te zijn voor toeristen en zakelijke bezoekers. De gemeente heeft het onderzoeksbureau Horwath HTL daarom een hotelmarktstudie laten uitvoeren. Daarin valt op dat vooral vernieuwende hotelconcepten kansrijk zijn. Bijvoorbeeld millennial hotels, fithotels of ‘groene' hotels. Daarnaast blijkt er een tekort aan moderne budgethotels. Het college zal daarom nieuwe hotelinitiatieven met kansrijke concepten blijven aanmoedigen en zo goed mogelijk faciliteren.

"Teaminspanning"Voor Wethouder Karsten Klein, die over de stedelijke economie en toerisme gaat, is het vooral een teaminspanning. "Ik doe dit niet alleen, dit doen we samen met de hele toeristensector en de andere wethouders. Meer toeristen betekent meer banen. Samen kunnen we Hagenaars zonder baan zo weer perspectief geven."

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Gratis ads

NOS.nl binnenlands nieuws