De Europese lidstaten hebben deze zomer een nieuwe meetmethode afgesproken
waardoor de CO2-uitstoot van auto’s zoals die wordt vastgesteld in een
testomgeving beter overeenkomt met de daadwerkelijke uitstoot op de
weg.
Staatssecretaris Wiebes van Financiën stuurt een wetsvoorstel naar de
Tweede Kamer dat technisch regelt dat deze nieuwe testprocedure niet leidt tot
extra belastingheffing voor autobezitters. De wijze waarop CO2-uitstoot wordt
gemeten heeft immers geen gevolgen voor de daadwerkelijke uitstoot van een
auto.De nieuwe Europese meetmethode heeft hoofdzakelijk gevolgen voor de aanschafbelasting voor auto’s, de zogeheten BPM. De overgang van de huidige testmethode NECD naar de nieuwe testmethode WLTP vindt plaats tussen 2017 en 2020. Nederland zal hierbij gebruikmaken van een Europees rekenmodel, het zogeheten CO2mpas-model. Uitgangspunt is dat de overstap naar de nieuwe meetmethode budgetneutraal plaatsvindt.
(rijksoverheid.nl)