Wie buiten kantoortijden dringend huisartsenzorg nodig heeft, kan bellen met de regionale huisartsenpost. Je moet dan wel een lange adem hebben, want de telefonische wachttijden blijken in sommige gevallen ontmoedigend lang.
In mei 2016 belden we de niet-spoedlijn van 40 huisartsenposten (HAP). Telkens 20 keer: 800 telefoontjes in totaal. De conclusies van het onderzoek zijn zorgelijk.
- Slechts 2 van de 40 huisartsenposten slagen erin om alle gesprekken binnen 2 minuten te beantwoorden.
- Volgens de streefnormen dient 75% van de niet-spoedeisende telefoontjes binnen 2 minuten te worden beantwoord. In ons onderzoek slaagt slechts 20% erin om driekwart van de telefoontjes binnen 2 minuten te beantwoorden.
- Bij 8% van de 800 telefoontjes wacht de beller langer dan 10 minuten; een stuk meer dan de streefnorm van 2%.
- 1 keer moet een beller maar liefst 26 minuten wachten voor zijn telefoontje wordt aangenomen.
- 10 keer verbreekt een huisartsenpost zelf de verbinding voordat de beller te woord gestaan is.
Lees verder op consumentenbond