Aangepast zoeken

donderdag 28 juli 2016

WAARSCHUWING!: kinderen kunnen neusverstuiver Midazolam eenvoudig losdraaien

Bijwerkingencentrum Lareb ontving een melding van een overdosering midazolam bij een meisje van twee jaar doordat zij de midazolam neusverstuiver losdraaide van de flacon en een deel van de inhoud opdronk. Het meisje, epilepsiepatiënt, had midazolam neusspray in gebruik om indien nodig een aanval tegen te gaan.


Tijdens het ambulancetransport naar het ziekenhuis werd, vanwege haar vertraagde ademhaling, Anexate® (flumazenil) toegediend. Daarna volgde opname op de Kinder Intensive Care van het ziekenhuis waar eveneens Anexate® werd toegepast. Behalve een vertraagde ademhaling, keek zij versuft uit de ogen, had een verhoogde hartslag en was geagiteerd. Een dag later had het meisje geen klachten meer en kon zij terug naar huis.

Aangezien het een ongebruikte flacon van 5 ml betrof en daarin na het drinken nog 2 ml aanwezig was, heeft het meisje waarschijnlijk 3 ml opgedronken. Er zijn twee sterkten van midazolam neusspray beschikbaar, het is onduidelijk om welke sterkte het hier ging. De exacte hoeveelheid midazolam die zij binnenkreeg, is daardoor niet bekend. Bij een overdosering van benzodiazepines, zoals midazolam, kunnen bijvoorbeeld klachten van verminderde ademhaling, verwardheid, slaperigheid en versnelde hartslag optreden.

Midazolam neusspray is een apotheekbereiding en wordt door meerdere grootbereiders geproduceerd. De draaidop met verstuiver die op de flacon is bevestigd heeft geen kindveilige sluiting waardoor ook kinderen deze eenvoudig kunnen openen. Daarom is het van groot belang dergelijke producten buiten bereik van kinderen te bewaren.
(lareb.nl) 

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Gratis ads

NOS.nl binnenlands nieuws