Aangepast zoeken

donderdag 9 juni 2016

Ecover vist naar drijfplastic tijdens Vlaggetjesdag

In het weekend van 18 juni is het tijd voor de 69e editie van Vlaggetjesdag in Scheveningen. Dit jaar kunnen de verwachte 180.000 bezoekers niet alleen heerlijk smullen van de eerste gevangen haring, maar zelf ook vissen. Niet naar haring, wel naar drijfplastic. Tijdens Vlaggetjesdag organiseert Ecover een vistocht die onderdeel uitmaakt van een tour door heel Nederland. De ecologische producent van was- en schoonmaakmiddelen gaat de Nederlandse waterwegen langs met als doel zo veel mogelijk mensen bewust te maken van de vervuiling die leidt tot de plasticsoep. Tijdens de vistochten wordt er zoveel mogelijk drijfplastic opgevist dat gebruikt wordt voor een nieuwe fles voor afwasmiddel. Ook Scheveningers kunnen zich op www.ikvismee.nl opgeven om mee te varen.

Meer plastic dan vis in oceanen
Helaas is de plasticsoep niet enkel een fenomeen van verre oceanen. Ook in de Nederlandse waterwegen drijft er heel wat plastic afval. In wateren van Scheveningen en Den Haag, maar ook in riolen en sloten komt er ieder jaar weer een enorme hoeveelheid plastic afval terecht. Maar liefst tachtig procent van de vervuiling in zee is afkomstig van het vasteland.[i] Technisch producent van Vlaggetjesdag en directeur DB Aktiviteiten, Peter Boelhouwer, spant zich in om ervoor te zorgen dat al het plezier niet eindigt in een enorme berg afval: “Samen met de gemeente zorgen we voor extra vuilnisbakken en staat zondag een opruimdienst klaar om de straten van Scheveningen strak te trekken. We vinden het fantastisch dat Ecover in samenwerking met Plastic Whale de wateren voor hun rekening nemen. Een actie waarmee bovendien hopelijk onze bezoekers ook bewust worden van hun eigen rol als het gaat om afval.”  Reductie van drijfafval leidt niet alleen tot gezondere vissen en zeezoogdieren, maar leidt ook tot een verminderde hoeveelheid microplastics in voedsel, drank en andere producten.[ii]

Bewustwording consument belangrijke stap
Tijdens Vlaggetjesdag wil Ecover met hun aanwezigheid feestgangers aan het denken zetten. Ook biedt de producent consumenten de kans om zelf, met het hele gezin, een steentje bij te dragen door mee te vissen. Tom Domen, Hoofd Europese Innovatie van Ecover: “Het is moeilijk om bij zo’n groot probleem je eigen rol te zien. Maar die is er zeker, als vervuiler én als bestrijder. Bijvoorbeeld door tijdens je bezoek aan Vlaggetjesdag na te denken over waar je je afval laat. Want hoewel we met het project plastic afval een nieuw leven geven in de vorm van een nieuwe fles voor ons duurzaam afwasmiddel, zien we natuurlijk het liefst dat plastic afval  niet meer in het water belandt.” Albert Heijn steunt het initiatief en verkoopt in het najaar de limited edition. Emma Coles verantwoordelijk voor Responsible Retailing bij Albert Heijn: “Wij willen we onze impact op het milieu verminderen en onze klanten helpen om dat ook te doen. Wij steunen het initiatief van Ecover en Plastic Whale dan ook van harte en zijn trots de nieuwe fles van drijfplastic en recycled plastic in ons assortiment te hebben straks.”

Ecover is het eerste bedrijf dat een fles maakte van drijfplastic. Het Ocean Plastic Project is in grootte verviervoudigd sinds de start in 2014. In de loop van de zomer zal er ook gevist worden in Delfzijl, Zandvoort, Sneek en Amsterdam. Enthousiastelingen kunnen zich opgeven om mee te varen via www.ikvismee.nl. De flessen, gemaakt met 10 procent van het opgehaalde plastic en 90 procent gerecycleerd plastic, zullen te koop zijn in het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland, Finland en Nederland.

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Gratis ads

NOS.nl binnenlands nieuws