Aangepast zoeken

dinsdag 21 juni 2016

DeScorpio's Column: Smartphone-"fotografen" bij concerten en festivals



Onlangs stond ik in een prachtige Nederlandse concertzaal te genieten van één van mijn jeugdhelden en zijn nieuwe band. Het was de eerste keer dat ik hem live zag, dus ik plantte mijn voeten stevig neer op de plakkerige, met lege plastic bekertjes bezaaide, zwarte vloer en gaf mijn ogen en oren de kost.

Voor de jonge lezertjes even een kleine kanttekening:
Oude mannen kijken en luisteren naar bands, in plaats van als een ongeleid projectiel rond te hossen en de gehele show aan zich voorbij te laten gaan. Dat is geen kritiek op een jongere generatie hoor, wij waren 20 jaar geleden net zo ongeleid als jullie, misschien nog wel veel erger.

Enfin, terwijl ik daar stond kon ik mijn aandacht niet onttrekken aan de vele smartphones die mijn mede-concertgangers in de lucht hadden gestoken, vastberaden het volledige optreden te documenteren voor…
Tja, voor wat, eigenlijk?

Er was een jongeman aanwezig met een professionele videocamera en een dikke, vette microfoon om het geluid van het publiek op te nemen. Hoogstwaarschijnlijk ging dat gepaard met een prima opname van de muziek via de geluidstechnicus. Waarom moesten die mensen dan met hun iPhones en Samsung Galaxy toestellen in de lucht staan om precies dezelfde beelden vast te leggen? Met een inferieure beeld- en geluidskwaliteit nog wel.

Wat me meer zorgen baart is het feit dat je een hoop geld betaald voor concertkaartjes, omdat de platenmaatschappijen en artiesten nog maar weinig verdienen aan de verkoop van albums (dat begrijpen we allemaal, natuurlijk!). Vervolgens ga je de hele avond met je telefoon in de lucht op een beeldschermpje van 5,5 inch staan kijken. Is dat een gevolg van de digitale revolutie? Gaan we elkaar straks zitten filmen tijdens een potje Monopoly? Nee joh! Doe niet zo gek. Monopoly kun je ook ‘gewoon’ op je smartphone spelen…

De smartphone-enthousiastelingen beweren dat je met een iPhone net zulke mooie foto’s kunt maken als met een dure spiegelreflex camera. Denk daar eens over na! Zouden professionele fotografen echt duizenden euro’s uitgeven aan hun camera en de vaak nog duurdere lenzen als je net zulke goede foto’s kunt maken met een iPhone?

Misschien zijn de mensen die dit beweren wel dezelfde figuren die zeggen dat ze geen verschil proeven tussen  een fles Zuid-Afrikaans rood van de Lidl van €1,72 en een fles Margaux van €34,99 bij de slijterij.
Hoe moet je in Godsnaam in discussie met iemand die dit zegt!?

Ik kan me herinneren dat de Consumentenbond een blinde wijnproef-test had gedaan, met een uiteenlopend assortiment van heerlijke wijnen en één spotgoedkope wijn van 1,99. De spotgoedkope rode wijn was mierzoet en kreeg de meeste punten van de panelleden. Zo gebeurde het dat de Consumentenbond een wijn tot ‘best getest’ uitriep waar ik als wijn liefhebber mijn toilet nog niet mee schoon zou maken.

Persoonlijk denk ik dat ’t hem zit in het feit dat deze ‘deskundige’  jury niet vaak wijn dronk. Ze vonden de zoete smaak misschien prettig, omdat ze gewend waren aan cola, likeur of koffie met heul veul suiker. Het was een panel van normale supermarkt bezoekers, geen doorgewinterde wijndrinkers. Wanneer je geen verstand hebt van bloemen en planten, ben je misschien net zo blij met een Madeliefje als met een Juliet roos. Dat is je goed recht! Over smaak valt niet te twisten en tevredenheid is natuurlijk heel persoonlijk.
Maar om dan tegen een botanicus te zeggen dat jouw Madeliefje niet  te onderscheiden is van die prachtige roos, vind ik wat overdreven en zelfingenomen.

De smartphone maakt het leven gemakkelijker, zorgt er voor dat veel taken vlotter kunnen worden uitgevoerd, verhoogt de bereikbaarheid en in een aantal gevallen zelfs de veiligheid van een individu.  Je kunt ‘m ook als camera gebruiken en er foto’s of filmpjes mee  maken. Hartstikke  handig! 

Maar de hamvraag blijft: Is het nu echt nodig om met 50 man bij een concert te gaan staan filmen op de eerste drie rijen, terwijl de rest van het publiek moet aankijken tegen al die kleine schermpjes?

Wat is dan precies de reden dat professionele  fotografen tegenwoordig  worden geweerd bij concerten van bijvoorbeeld Adele, Beyonce en Rihanna? Bang dat er goede foto’s worden genomen?


De concerten waar deze profs wel worden toegelaten, hebben doorgaans een strakke regel. Foto’s mogen gemaakt worden tijdens de eerste 3 nummers, daarna moeten de fotografen weg om ruimte te maken voor de smartphone-filmers.

Als muzikant kan ik jullie vertellen dat de eerste drie nummers van een show, hoe hoog het niveau ook, vaak minder gepassioneerd zijn dan de rest van het concert. De band tussen muzikant en toeschouwer is nog niet gelegd en het ijs moet in 99 van de 100 gevallen nog worden gebroken. Ik heb het meegemaakt bij bands als The Golden Earring, Red Hot Chili Peppers, Guns N’ Roses, Kansas en Meat Loaf. De rauwe passie, de echte rock ’n roll komt pas los na een paar nummers. Hoe goed de show ook is of hoe ervaren de muzikanten zijn. De profs kunnen de beelden van dat energieke concert niet vastleggen met hun spiegelreflex camera’s, want dan zitten ze al weer in de auto! 
En de smartphone-filmers missen die prachtige momenten, omdat ze op hun schermpjes staan te loeren. Die schermpjes waar ze de hele dag al op hebben zitten kijken!

Ik stond om me heen te kijken, daar bij dat concert van mijn jeugdheld. Een gedachte schoot door m’n hoofd. Misschien hebben die jonkies het toch wel bij het juiste eind en is het veel leuker om te dansen, mee te zingen en compleet los te gaan op je favoriete muziek.


Lou DeScorpio

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Gratis ads

NOS.nl binnenlands nieuws